evamariesmatochmotion.blogg.se

Snabbt långpannebröd utan gluten

Publicerad 2016-03-01 12:39:58 i Bröd, Recept,

Hej!
 
I förra veckan var jag tvungen att baka bröd utan gluten. Skulle ha med till min dotter som inte tåler gluten. Letade på nätet och hittade en hel massa som både var snabba att göra och goda.
Här är ett utav dem som jag hittade på lesscarbs.se.
 
Till en mindre form ca 20-30 cm
 
  • 1/2 dl cream fraiche
  • 2 äggvitor
  • 1/2 dl pofiber
  • 2 tsk fiberhusk
  • 1/2 dl mandelmjöl
  • 1 dl skalade sesamfrön
  • 1/2 dl solrosfrön
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 2 krm salt

 

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda samman äggvitor och cream fraiche i en bunke.
  3. Blanda ihop övriga ingredienser och blanda sedan ihop dem med äggsmeten. Låt därefter vila några minuter.
  4. Forma till 5-6 bollar eller som på bilden till en platt kaka ca 20×30 cm. Ställ in i ugnen ca 10-12 minuter, upp mot 15 om du gör bullar.

 Går att variera hur mycket som helst med olika frön, hackade nötter, oliver, brödkryddor och så  vidare! 

 

Ser lite färglöst ut men var fantastiskt gott. Jag hade blå vallmofrö på.

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela