evamariesmatochmotion.blogg.se

Belugalinser

Publicerad 2016-03-02 11:08:29 i Mat, Recept,

Hej!
 
En utav mina favoriter är belugalinser. Så himla gott. Kan äta dem bara rätt upp och ner. Ja måste ju koka dem först....
 
Risenta skriver att de är linsernas Rolls Roys och det tycker jag stämmer bra in. De har fått sitt namn efter sin likhet med rysk belugakaviar. De är rika på goda kolhydrater, fibrer. Innehåller mycket protein , upp till 20-30% av torrvikten. De innehåller också gott om B-vitaminer och mineraler som järn, kalium, fosfor, magnesium och zink. 
 
Jag har testat några recept och här är ett utav dem som jag hittade på "kungmarkatta.se".
 
Kristinas linsbiffar med belugalinser.
 

Så här gör du

  1. Koka belugalinserna tillsammans med grönsaksbuljong i 2 dl vatten i ca 25 min.
  2. Häll av vattnet när linserna är mjuka, de ska inte koka sönder. Det blir ca 2,5 dl kokta linser. 
  3. Låt linserna svalna och mosa dem sedan lite slarvigt med en gaffel. Det ger bara fin karaktär till biffarna om en del linser fortfarande är hela.
  4. Riv moroten fint, finhacka lök och vitlök samt de lättorkade tomaterna. Fräs tillsammans med lite av oljan från tomaterna.  Låt svalna. 
  5. Mosa den kokta potatisen och blanda ihop med linserna och grönsaksfräset.
  6. Rör ev. ner en äggula och smaksätt med dijonsenap, salt, svart- och vitpeppar.
  7. Stek på medelvärme i ett par minuter på varje sida.
  8. Servera med en god sallad.
 
Jag använde mig inte utav Kung Markattas produkter och det går lika bra. Använde mig utav det jag hade hemma helt enkelt som jag använde mig av Falkeskogs söt/starka senap istället för dijonsenap då jag vill ha det lite mer starkt i smaken. Hade även vanlig grönsaksbuljongtärning.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: rememberthiis.blogg.se

Publicerad 2016-03-02 11:23:03

Ser gott ut :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela