evamariesmatochmotion.blogg.se

Äggsmörgås med senap

Publicerad 2015-09-03 10:47:04 i Mat, Recept,

Hej alla denna underbara höstdag!!!
 
Imorse provade jag på att äta äggsmörgås. I vanliga fal är jag så hungrig på morgonen så jag gör det enkelt för mig och tar några smörgåsar plus kaffe eller så gör jag en omelett som ju mättar bra och länge. Men det blir ju lite enformigt i längden. Fil, yoghurt och andra sådana produkter tycker jag inte mättar någon längre stund och jag gillar inte att äta något kallt på morgonen så det är uteslutet. Då jag inte har problem med att äta bröd så fortsätter jag med det. Har provat i perioder mer att äta bröd utan mjöl men jag märker ingen skillnad så det är i så fall endast för att det är gott.
 
Jag skriver upp receptet som det står men jag hade inget äpple så det fick bli utan. Min franska senap var slut så jag tog utav Falkeskogs söt sura istället och det blev gott.  Gjorde dubbel sats utav crème fraichen och lätt majonäsen men använde bara ett ägg. Åt bara hälften utav satsen.
 
 
Äggsmörgås med senap 230 kcal
 
1 skiva surdegsbröd
1 kokt ägg
1/4 rödlök, finhackad
3 strån gräslök
½ litet äpple, finhackad
 
Senapssås
 
1 tsk lättmajonäs
1 msk lätt crème fraiche
½ tsk fransk senap
 
Koka ägget och hacka det. Finhacka löt, två gräslöksstrån och äpplet.
 
Rör ihop majonäsen, crème fraichen och senapen. Blanda såsen med allt hackat och lägg sedan på brödet.
 
Dekorera med kvarvarande gräslök.
 
 
Tyckte att det blev gott. Är annars inte så förtjust i denna typen av smörgås men kommer att göra fler gånger.
 
 
 
 
 
Provade en ny pasta häromdagen. Det var en pasta gjord på svarta bönor. Riktigt gott. Men faktum är att jag tycker att den pasta som är gjord på bönor är godare än vanlig pasta. Smaksak naturligtvis.
Nu tog jag inte foto på det när det var klart då det faktiskt inte gjorde sig på bild. Skulle naturligtvis haft något annat till än såsen gjord på quarn. Men gott blev det.
 
Så här såg förpackningen ut. Köpte en till som var gjord på gröna ärtor men den har jag inte provat ännu.
I vardagspuls har de vid tre tillfällen använt sig utav kikärtspasta men det har jag inte lyckats hitta var man köper.
Det är Risenta som säljer det så får hålla utkik.
 
 
 
 Ha nu en bra dag alla och njut av det fina vädret. Tjingeling
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela